lunes, 16 de noviembre de 2009

3. Seguiment i evolució de la webquest


Estic trobant realment interessant la feina proposada: la realització de la webquest.


D’entrada remarcar que la documentació i el material proporcionat a l’aula –plantilla- ens han resultat de gran ajuda. Està tot molt ben pautat i és molt entenedor.

Tota la proposta comporta un treball d’equip continuat que va des de la part més tècnica fins a la part més pedagògica. Aquest aspecte, que per a mi és rellevant, ja dóna una primera mostra del xup-xup de l’elaboració. Per tant no és una feina o una PAC més, sinó que posa en joc estratègies diverses i convergents.


- Com a eina tecnològica i pel que fa a la seva l’elaboració, la webquest ens ha resultat prou amigable, salvats els primers moments d’incertesa, mica en mica hem pogut editar-la i anar penjant les imatges i els textos. Sempre amb el joc inevitable de l’assaig –error propi dels principiants.
- La pròpia estructura de la webquest, el disseny del material, facilita la sistematització de la tasca i del producte perquè està molt ben pautat. D’aquesta manera i pel que fa a l’oferta didàctica, pensem també que facilita la comprensió de l’alumnat: la tasca, les fases, les feines que ha de fer cadascú, i la utilització d’un llenguatge directe, així com les pautes d’avaluació, queden clares per a tothom.


- Sobre la proposta didàctica, posar-nos d’acord amb les companyes sobre què volíem tirar endavant també ha estat fàcil, ens hem decantat per una intervenció global a 1er d’ESO. El projecte es diu “MONS PER COMPARTIR”. A partir de la tutoria engeguem una dinàmica de treball d’equip i cooperatiu on cada grup té la tasca encomanda de conèixer un país o una ciutat de procedència dels alumnes. Després d’una sèrie d’activitats han de gestionar la informació obtinguda i ordenada, a la resta de companys.

- Mitjançant aquestes accions aprenen a cooperar, a interrelacionar-se a ser protagonistes i a admetre el protagonisme d’altres, a acceptar i acceptar-se, a ser oberts i a rendibilitzar les seves capacitats.
- Tota la proposta es sustenta en una aposta d’interculturalitat forta, conscients però que un treball semblant ha de tenir en compte la totalitat del currículum, la qualitat i la intenció de les relacions, la complicitat de tot el professorat, la implicació de les famílies i l’assumpció de responsabilitats de l’alumnat. Però posats a desitjar o a imaginar propostes pedagògiques interculturals, hem volgut ser agosarades. Per això hem imaginat un IES on la barreja cultural ja és un fet perquè l’arribada d’alumnat d’arreu s’ha convertit en un hàbit, assumit i acceptat per tota la comunitat educativa.

- Volem treballar per i des de la interculturalitat, a partir de les relacions quotidianes del nostres alumnes. Vivim de manera similar en allò bàsic: ser persones. I ens diferenciem només en certs hàbits i normes que podem conèixer i respectar tots plegats. Lluny de separar-nos o provocar el rebuig, podem adquirir nous i sorprenents coneixements. Aprendre a ser respectuosos i crítics, capaços i solidaris, forts i amistosos. El que ens fa especial és la diferència: a tots. Hem de ser capaços d’entendre que tots som diferents. I respectar-ho.

- Quant a les possibilitats, i per acabar, una eina com la webquest posa al nostre abast:

* Ens facilita propostes didàctiques pràctiques i viables, les fa accessibles a molts professionals mitjançant la xarxa.
* “Obliga” a l’elaborar les activitats amb l’esforç posat en la seva significació i rellevància sinó volem que quedi un projecte desllavassat.
* Tot plegat constitueix un procés obert i transparent on molts podem xafardejar i opinar.
*Pot fer de taca d’oli: proporciona nous models que alhora arrosseguen noves actituds i conductes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario