viernes, 11 de diciembre de 2009

La webquest del nostre grup



Us presento la nostra webquest:

MÓNS PER COMPARTIR

Va adreçada a l'alumnat de 1er d'ESO.
Parteix de la necessitat de conèixer la realitat de cadascun dels integrants del grup classe. Proposa agrupar-nos per petits grups on un o dos dels participants sigui un alumne d’un país divers al nostre. A partir d’aquí cal investigar, repartir rols i feines. Finalment cal analitzar, ordenar i sistematitzar tota la informació. Allò que cada grup ha descobert i conegut es participa a la resta de la classe: un viatge on pot haver-hi de tot, des de balls, menjars o representacions fins a reportatges culturals.

http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=127&id_pagina=1


Partint de que la cultura evoluciona a través del contacte amb altres cultures, hem apostat per la interculturalitat que suposa una relació de respecte i d’interacció entre cultures.
El més destacat:
  • La nostra proposta aposta per un discurs interculturalista fort que intenta incidir en la cultura escolar i per tant a nivell de currículum.
  • Vol ser una proposta didàctica de recerca guiada que permeti un procés cognitiu a partir de la pròpia experiència.
  • Intenta construir un procés d’articulació entre elements de diferents cultures respectant el manteniment de les diferències, per aconseguir la convivència de tots els grups que respecti la legitimitat de cadascun d’ells en un marc igualitari.
  • Proposa relacionar-nos amb altres cultures, fugint de prejudicis etnocèntrics i des d’una perspectiva d’igualtat, promovent mitjançant el diàleg i l’acord, una visió crítica de les cultures, inclosa la pròpia.
  • Vol potenciar la diversitat cultural comptabilitzant-la amb el descobriment de valors culturals aliens i afrontant els conflictes de forma positiva.
  • Treballa la relació, la interacció, l’autoestima, el canvi, la reciprocitat, el pacte, la negociació, la tolerància i el sentit de la justícia, la igualtat i la solidaritat.
  • Pretén que l’alumnat faci un aprenentatge significatiu amb compromís personal, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat, reflexiu i validat. Al temps que poden desenvolupar competències lingüístiques, digitals i socials.
  • Potenciar i “obliga” a un treball cooperatiu i de col·laboració entre alumnat i professorat, però també incideix en la responsabilitat i l’esforç personal per a l’èxit de l’objectiu comú.
  • Proporcionar a l’alumnat estratègies didàctiques diferents que els implica en el seu propi procés d’aprenentatge i alhora els prepara per ser més competents a la societat.

A la nostra webquest hem treballat conceptes com la diversitat i l’acceptació de la diferència partint de que no hi ha cultures millors ni pitjors, que en cap cas no hi ha una jerarquia entre cultures i per tant totes són igualment dignes i mereixedores de tot el respecte. Això ens ha permès entendre que la única forma de comprendre correctament les cultures és interpretar les seves manifestacions d’acord amb els propis criteris culturals, sense que això suposi eliminar el nostre judici, però si que suposa deixar-lo en suspens, fins que no haguem entès la complexitat simbòlica de moltes pràctiques culturals.


En la diversitat tenim el millor recurs que ens facilita el treball interdisciplinari i entronca perfectament amb les competències bàsiques, per tal de formar ciutadans capaços de conviure en una societat pluricultural i plurilingüe. Ens facilita la cohesió, afavoreix una metodologia activa, promou el diàleg, la interacció, el treball cooperatiu i potencia el treball en xarxa de tots els agents implicats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario